Oldalak

2011. október 30., vasárnap

A megkerült Leonardo kép


Évszázadokon át keresték. Tudtak róla, hogy létezik. Benne volt minden Leonardo életrajzban. Mindenki azt hitte, hogy megsemmisült, és örökre elveszett. Szerencsére nem így történt. És november 7-től bárki megnézheti a londoni National Galleryben Leonardo 15-ik festményét.

Merthogy összesen 14 Leonardo képet ismertünk eddig, és most, a világ legnagyobb és legteljesebb Leonardo kiállításán, amely 2012 február 12-ig tart nyitva, ez a fenti, befejezetlen kép lesz a legnagyobb szenzáció.
Az elveszettnek hitt festmény eredetileg I. Károly angol király gyűjteményében volt, majd 1763-ban Buckingham hercege árverésre bocsátotta. Ezután nyoma veszett, csak az 1900-as évek elején került elő újra, amikor egy brit gyűjtő, Sir Frederick Cook vásárolta meg. Cook leszármazottai egy 1958-as aukción 45 fontot kaptak a képért, amit végül egy amerikai befektetőtársaság szerzett meg 2005-ben. Ők még úgy tudták, hogy egy Leonardo követő festette a képet, név szerint Boltraffio. Mivel a kép ekkorra meglehetősen rossz állapotban volt, beadták a National Gallery restaurációs osztályára. Ott a szakértők először eltávolították a századok során ráfestett rétegeket - amelyek elsősorban az arcot érintették. Nem véletlen, hiszen a kép befejezetlen, hasonlóképp sok más Leonardo műhöz, és a későbbi korok művészei ezért főleg az arcon dolgoztak. Befejezték a szemet, az állat, festettek rá szakállat, bajuszt - sokszáz óra munka során ezeket a későbbi rétegeket eltávolították, és így lett a kép kicsit befejezetlen, de mégis szuggesztív műalkotás. A munka során lett a restaurátorok számára nyilvánvaló: ez bizony egy valódi Leonardo. (Egy Madonna kép hasonló, csak épp ellentétes sorssal a Magyar Szépművészeti Múzeumban is található - Leonardonak vették, de Boltraffio lett belőle. Pech.)
A festmény Jézust ábrázolja, típusát tekintve Salvator Mundi - azaz a Világ Megmentője. Az arc vázlatos, befejezetlen, mint sok fennmaradt Leonardo kép. De nyaktól lefelé a kép tökéletes állapotban van.
Jobb kezét tanító, áldó, figyelmeztető mozdulattal a magasba emeli, ez a kép csodásan kidolgozott, igazi Leonardora jellemző kecses munka. Másik kezében egy üveggömböt tart, a hatalom szimbólumát. Az üveg bravúros technikával készült, szikrázóan csillog, a mögötte látható kéz, a fénytörés szabályainak megfelelően torzul. Finoman kidolgozott, tökéletes alkotás.
A restaurátorok akik a képen dolgoznak, állítják, hogy soha, egyetlen festmény nem volt rájuk még ilyen bűvölő hatással, mint ez. Különösen, amikor alkonyodik, és a fény olyan, amilyennek Leonardo szerette - ködös, homályos, titokzatos. Ilyenkor a festmény arca szinte túlvilági fénnyel ragyog és egyáltalán nem tűnik befejezetlennek. És számukra ez sokkal inkább a géniusz kézjegye, mint a többi szakmai apróság, ami meggyőzte a világ minden neves Leonardo szakértőjét arról, hogy a kép valóban a világ leghíresebb festőjének remekműve.
A becsült értéke 125 millió font, de egyenlőre nem tervezik piacra dobni.


Ha többet szeretnél olvasni titokzatos képek titokzatos modelljeiről, akkor íme egy cikk a Nők Lapja Évszakok 2010-es nyári lapszámából, amelyből többek között az is kiderül, hogy ki is volt valójában a Mona Lisa modellje.







1 megjegyzés:

Hella írta...

A Mona Lisáról olyan elképzelés is van, hogy ez Da Vincit magát ábrázolja. Készült egy összehasonlítás. Da Vinci magáról készített képét hasonlítják a Mona Lisához és erős hasonlóságot találtak.
http://www.leonardo-da-vinci-biography.com/leonardo-da-vinci-mona-lisa.html

A torinói lepelről volt a napokban egy film valamelyik adón. Inkább csak Krisz nézte, én meg fél füllel követtem. De nem semmi, hogy milyen szinten megismerte az emberi testet, és amúgy is sok területen milyen tudással bírt.

A film szerint a torinói lepel is neki köszönhető, amit megrendelésre készített. Ráadásul annak is ő maga volt a modellje is. :D A film és egyesek szerint legalábbis.

A pasi zseni volt. :D

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More